Press "Enter" to skip to content

Minerały dla zdrowia

Nie potrzeba ich wiele, by dobrze się czuć, lecz ich brak każdy człowiek odczuwa dosyć szybko. Minerały znajdują się w wielu pokarmach, lecz bywa, że w ilościach śladowych, a nasze nie zawsze najlepsze nawyki żywieniowe i tryb życia nie pozwalają na odpowiednią podaż w organizmie.

Niedobory są dosyć szybko odczuwane, warto wiedzieć, z jakiego powodu są takie ważne.

Wspaniała dwunastka – lista niezbędnych minerałów

  1. Wapń stanowi podstawowy budulec kośćca i zębów. Podaż wapnia jest ważna szczególnie dla rosnących organizmów, czyli dzieci i młodzieży, lecz również u starszych osób odgrywa ważną rolę, ponieważ chroni przed osteoperozą. Wspomaga przewodnictwo nerwowe i kurczliwość mięśni. Niedobory wapnia to m.in zmęczenie, ból mięśni i stawów.
  2. Potas jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca i zapobiega obrzękom. O brakach sygnalizują skurcze mięśni nóg, szczególnie w nocy.
  3. Magnez działa uspokajająco na układ nerwowy, poprawia koncentrację, reguluje napięcie nerwowe oraz wspiera pracę tarczycy. Brak magnezu to uczucie zmęczenia, kołatanie serca, wypadanie włosów, drażliwość.
  4. Cynk oddziałuje na stan włosów, skóry i paznokci i wspomaga układ odpornościowy. Niedobory cynku to częste przeziębienia, a także łamliwe paznokcie i wypadające włosy.
  5. Żelazo przeciwdziała anemii, ponieważ wchodzi w skład hemoglobiny transportującej tlen. Brak żelaza to przede wszystkim groźna anemia, spadek sprawności fizycznej, intelektualnej, senność i bóle głowy.
  6. Chrom jest wskazany dla cukrzyków, gdyż bierze udział w metabolizmie glukozy. Obniża też zły cholesterol we krwi. Niebezpieczny jest nadmiar chromu, który powoduje biegunki i wrzody żołądka.
  7. Selen to minerał zdrowia i urody. Podnosi odporność i wspomaga leczenie chorób zapalnych. W dużych dawkach jest trujący. Niedobory przyczyniają się do chorób wątroby i trzustki.
  8. Fosfor to drugi po wapniu budulec kości.Niedobory prowadzą do osteoperozy. Nadmiar również nie jest korzystny dla zdrowia.
  9. Jod to minerał “tarczycowy” (prawie 80% jodu znajduje się w tarczycy). Niedobory jodu mogą doprowadzić do niedoczynności tarczycy. Stosowany jest w profilaktyce chorób tarczycy.
  10. Sód to kolejny minerał, którego zarówno nadmiar, jak też niedobór bywa niebezpieczny. Nadmiar prowadzi do nadciśnienia tętniczego, niedobór do przewodnienia organizmu. Odpowiada za gospodarkę wodną w organizmie oraz przewodnictwo neuronalne.
  11. Miedź odpowiada za odporność na infekcje, wzmacnia również kości. Wspomaga tworzenie kolagenu, który odpowiada m.in za stan skóry. Niedobory miedzi to kruche kości i częste infekcje, a także zaburzenia pamięci. Nadmiar może powodować bole mięśni, brzucha i zaburzenia widzenia.
  12. Mangan syntetyzuje cholesterol a także poprawia libido. Jednak zarówno jego brak, jak też nadmiar nie są korzystne dla zdrowia. Niedobór manifestuje się zaburzeniami równowagi i koordynacji ruchowej, nadmiar pogarsza emocje, obniża nastrój i sprzyja powstawaniu depresji.

Minerały dla organizmu

Minerały są niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, lecz należy zwracać uwagę na ich prawidłowe wartości. Okazuje się, ze zarówno ich brak, jak też nadmiar nie są korzystne dla zdrowia, a szereg dolegliwości może być powodowanych zachwianiem prawidłowych proporcji.

Więcej znajdziesz tutaj: https://witaminowybazar.pl/mineraly

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *